För 5 år sedan kunde vi se en förskjutning från förbränningstruckar till elektriska truckar i segmentet motviktstruckar upp till 8 ton. Fördelningen steg då till ca 70 % elektriska och 30 % förbränningsdrivna. Idag säljs det under vissa perioder upp till 90 % eltruckar. Vad har föranlett den här förändringen?
Ökat miljötänk
En stor anledning är såklart det ökade miljötänk som finns ute hos företagen, men också krav/önskemål på utsläpp i inköpsupphandlingar. Sedan slutet på 90-talet har man också börjat begränsa utsläppen från förbränningsmotorer, detta har skett i steg och den 1 januari 2019 kom ytterligare EU-krav på lägre utsläpp.
Läs mer: Är du redo för EU steg 5?
Kvaliteten är likvärdig
Idag designas eltruckarna till att vara ett fullvärdigt alternativ till förbränningstrucken, vad gäller både prestanda, framkomlighet samt förarkomfort. Tittar man på en förbränningstruck så har den ofta större hjul/däck och högre markfrigång för att vara mer behaglig att köra på dåliga underlag. Förarkomforten med en bra ombonad förarplats med rejäl värme- och kylanläggning är allt som oftast ett önskemål från kunder och nu är det också tillgängligt som standard även på eltruckar.
Idag designas eltruckarna till att vara ett fullvärdigt alternativ till förbränningstrucken, vad gäller både prestanda, framkomlighet samt förarkomfort
Billigare i längden
En eltruck är generellt sätt dyrare i inköp än en förbränningstruck men den relativt låga driftskostnaden, som inkluderar energiförbrukningen, servicekostnaden, andrahandsvärdet etc., gör att eltrucken i längden är ett billigare alternativ. Du kan räkna på en payback-tid på mellan 1-2 år till eltruckens fördel. På en 2,5 tons eltruck som går c:a 1200 timmar/år kan man spara runt 300.000:- på en 5-års period, kontra en förbränningstruck med likvärdig specifikation.
Litiumjon
Introduktionen av Litiumjonbatterier har gjort eltrucken mer attraktiv att köra med utomhus tack vare att man har eliminerat behovet av batteribyte. Vilket i sin tur innebär att det inte behövs något laddrum eller särskild utrustning för laddning.
Li-ion gör också att man kan designa batteriet för att passa trucken och inte tvärt om. Möjligheten att placera t.ex. 4 celler under golvet, 2 celler i varje stolpe, 8 celler i motvikten eller 6 celler i sidobalkarna gör att man kan bygga trucken mer kundanpassat.
Slutsats
Vi ser framöver en fortsatt utveckling för eltrucken med ännu bättre anpassning till kundernas olika krav och önskemål gällande förarkomfort och produktivitet, samtidigt som Li-ion batterierna förenklar vardagen för användarna.