Under 2020 lanserade vi en ny produkt som har förändrat hur vi ser på truckar och dess design. BT Levio 1.6T med li-ion (LWI160) är den första av våra truckar som har designats och byggts utefter vårt unika litiumjonkoncept. För att demonstrera skillnaden mellan den och vår klassiska låglyftare kan ni nedan läsa en jämförelse mellan LWI160 och LWE160.
Batteri och energieffektivitet
Medan LWE160 är byggd för att fungera både med traditionella blysyrabatterier och med litiumjonbatterier är LWI160 den första designade Toyotatrucken som utvecklats utifrån vårt modulära litiumjonkoncept. Det betyder att chassit är byggt utefter batteriet vilket gör den mycket kompakt, otroligt lätt och mycket energieffektiv. Läs mer om våra modulära Litiumjonbatterier.
LWI60 har tack vare litiumjonbatteriet ca 30% lägre energiförbrukning. Batteriet, som finns i flera storlekar, är dessutom underhållsfritt. Snabbare och enklare laddning med stationär eller inbyggd laddare ger större tillgänglighet och flexibilitet. Finns även för laddning ombord på lastbil.
LWE160 är ett utmärkt val om man vill hålla sig till blysyrabatterier. Den är jämfört med många andra truckar fortfarande liten och behändig för mediumintensiv hantering.
Storlek och vikt
Tack vare li-ion batteriets lilla storlek och vikt blir nya LWI160 både lättare och kortare än LWE160. LWE160 väger något mer på 472 kg. Den är 538 mm lång (exkl gafflar) och 726 mm bred. LWI160 är otroligt lätt med en vikt på ca 269 kg, och extremt manövrerbar med en längd på 419 mm (exkl gafflar) och chassibredd på 726 mm. Skillnaden i storlek blir tydlig i bilden nedan där LWE160 är skuggad.
Perfekt för små utrymmen
Med mindre och kompaktare storlek blir LWI160 lättare att manövrera i små och trånga utrymmen och lättare att styra. Den är dessutom idealisk för områden med viktbegränsning, exempelvis ombord på lastbil eller på entresolplan. Medan LWE160 fortfarande är ett bra val för dig som vill ha blysyrabatterier kommer du undan med en betydligt nättare truck med LWI160.
Ökad säkerhet
För att öka säkerheten och reducera risken för eventuell instabil last eller fotskador har LWI160 en automatisk hastighetsreducering vid kurvtagning.
För ytterligare ökad arbetssäkerhet och minskad risk för fotskador inaktiveras möjligheten att sänka gafflarna vid största styrutslaget.