Trenden med elektrifiering inom bilindustrin driver också teknikutvecklingen inom logistikindustrin, mer specifikt för litiumjondrivna gaffeltruckar. Övergången från blysyra till litiumjonteknik har tagit fart de senaste åren på den europeiska marknaden där det allmänna tillvägagångssättet har varit att helt enkelt ersätta blysyra-batterierna med litiumjon i befintligt batterichassi.
På Toyota har vi istället hittat ett smidigt tillvägagångssätt för att anpassa oss till den nya utvecklingen som ständigt sker med ny kemi och ny programvaruintelligens för att på bästa sätt kombinera dessa. Vi tror att det är nyckeln för att kunna vara så flexibla som möjligt och anpassa oss till nya möjligheter.
Läs mer: Vad är litiumjonbatterier?
Därför har vi startat vad vi kallar RED eller "Radical Energy Design" som vår vision för framtidens truckdesign. Visionen bygger på moduler av litiumjonbatterier som sätter storleken för chassit. Tanken är att eliminera det tidigare batterichassiet och hitta alternativa platser för de enskilda batterimodulerna. Det ger oss en helt annan frihet att forma trucken som vi vill, och framför allt som kunderna vill.
Battericellerna fördelas i trucken vilket minskar storleken utan att kompromissa med varken styrka eller prestanda. Dessutom garanterar litiumjonbatteriets långa livslängd en hållbar långtidslösning för kunderna.
Det är ett perfekt exempel på när vi använder oss av ett våra kärnvärden Kaizen (ständig förbättring) för att tänka stort och hitta en revolutionerande och innovativ design för en av våra mest populära truckmodeller, låglyftaren.
-Magnus Oliveira Andersson, Head of Design på Toyota Material Handling Europe
Enkelheten ligger i modet att ta bort snarare än att lägga till, vilket också har varit mottot för designen av den nya BT Levio LWI160. Låglyftaren, eller som många kallar den, motorlyftvagnens, hela layout har optimerats genom att ta bort det traditionella batterichassiet för att underlätta en optimal passning av alla komponenter.
I utvecklandet av den här låglyftaren har vi lyssnat på våra kunder. Det är tydligt att många är ute efter en mindre och smidigare truck men med lika mycket kraft och prestanda som de större likvärdiga truckarna.
Läs mer: Hur bra är BT Levio 1.6T Li-ion?
Att placera modulerna där det finns ledigt utrymme gör att vi kan göra trucken mindre, lättare och mer energieffektiv. Storleksminskningen förbättrar även körbarheten och flexibiliteten, då en mindre truck kan arbete i ett mycket brett spektrum av applikationer och miljöer, t.ex. ombord på lastbilar, i hissar och i trånga lagerutrymmen eller butiker.
Det finns förutom det många fördelar med litiumjonbatterier som vi har diskuterat i en artikel där vi jämför blysyrabatterier och litiumjonbatterier