Vi använder cookies för att göra din upplevelse på vår sida så bra som möjligt. OK

Varför eltrucken är mer attraktiv än dieseltrucken. Del1: Inne vs ute

Henrik Åkerlund - 29 januari 2019

I den här serien reder vi ut varför vi de senaste åren har sett ett skifte från att använda förbränningsmotordrivna truckar till elektriska truckar över flera industrier och användningsområden.

Det första inlägget handlar om vilken typ av motviktstruck ni ska välja baserat på om ni ska köra inomhus eller utomhus eller kombinerat både och.

Läs också: Trend: Hur eltrucken kom att bli mer attraktiv än den förbränningsmotordrivna trucken>>

Eltruck eller dieseltruck: Inomhus

För enbart inomhusbruk tänker nog de flesta på en elektrisk truck, vilket också är det givna alternativet, eftersom ni slipper de avgasutsläpp och buller som dieseltruckarna avger. När "inomhus" innebär rumstemperatur och inte kyl/fryslager behöver ni heller inte tänka på typ av hytt, vilken modell, effekt på värmare, luftkonditionering, typ av däck, belysning, etc.

Med det sagt vill jag poängtera att det inte är förbjudet att köra dieseltruck inomhus, dock måste ni säkerställa att ventilationen är tillräcklig.

Läs mer om våra elektriska motviktstruckar: Traigo>>

Eltruck eller dieseltruck: Utomhus

Länge har utomhuskörning varit ”reserverat” för förbränningsmotordrivna truckar. Men under de senaste 10 åren har vi med mycket gott resultat börjat ersätta dieseltruckar med eltruckar vid utomhuskörning. Prestanda och produktivitet är ofta till eltruckens fördel, och då tänker jag särskilt på hastighet, acceleration och backtagningsförmåga. Med dagens hytter är också förarkomforten lika hög som i en dieseltruck.

Hur marken/underlaget är och hur framkomligheten ser ut - det är något ni bör tänka på lite extra. En eltruck har ofta något lägre markfrigång än en dieseltruck. Men med en väl underhållen gårdsplan är det sällan några problem.

Ska ni köra både inomhus och utomhus får ni fundera på vilken typ av material som ska hanteras och hur mycket ni kör inne- respektive utomhus, och helt enkelt välja det bästa alternativet. Här vill jag påstå att det i 9 fall av 10 är eltrucken som drar det längsta strået, och det är framför allt miljöaspekten som fäller avgörandet. Vi kommer att behandla miljöaspekten i ett senare inlägg. 

Ladda ner produktbroschyren för våra elektriska motviktstruckar

Taggar: Eltruckar, Motviktstruckar

Henrik Åkerlund

Henrik är produktansvarig för Toyotas motviktstruckar.

Förra inlägget Nästa inlägg
Inga resultat