Litiumjon är en nyare typ av batteri, som till skillnad från det traditionella blysyrabatteriet har en mycket högre energidensitet och kan därför lagra och ladda energi mycket snabbare.
Litiumjonbatteriets celler kan bestå av olika cellkemier. De vanligaste inom truck- och bilindustrin är:
Toyotas egna Litiumjonbatterier använder ovannämnda NCA.
Ett litiumjonbatteri består av ett antal celler som tillsammans byggs ihop i en modul. Beroende på batteriets storlek seriekopplas flera moduler ihop och bildar ett batterisystem. Varje modul utrustas med ett säkerhetssystem (BMS - battery management system). Det kompletta batterisystemet har dessutom ett överordnat BMS som kontrollerar och styr batteriets totala aktivitet (laddning/uttag).
BMS-systemet samverkar och kommunicerar med trucken. Om någon cell i en batterimodul havererar eller riskerar att bli överhettad kommer strömförsörjningen stängas ned och trucken visar en felkod.
Litiumjonbatteriet fungerar som ett vanligt batteri. Dock med fördelen att den har maximal output hela tiden, oavsett hur lite kapacitet som finns kvar i batteriet. Med ett traditionellt blysyrabatteri försämras truckens körkapacitet ju mer batteriet laddar ur vilket påverkar både hastighet och lyftförmåga.