Timmätaren på en truck är ett viktigt instrument. Både hyres- och servicepriser baseras på det antal timmar en truck har på sin timmätare. Även serviceintervallen och garantitiden (vid köp) baseras på antal driftstimmar. Det är därför viktigt att du vet precis vad timmätaren visar.
Eltrucken kom att bli mer attraktiv än den förbränningsmotordrivna trucken >>
Det finns inte någon industristandard som definierar vilken typ av timmar som skall mätas, men FEM, den europeiska branschorganisationen för materialhantering, arbetar med en rekommendation för hur timmar skall mätas.
Hyresavgiften för en Skjutstativ är för 500 timmar 8000 kr/månad men för 600 timmar 8500 kr /månad
Hos oss på Toyota Material Handling baseras hyreskontrakten liksom våra serviceintervaller på effektiva timmar för eldrivna maskiner. Det är den tid då minst en av truckens motorer faktiskt går. Den totala tiden för samtliga motorer läggs inte samman utan om två motorer körs samtidigt räknas de bara en gång
Leverantörer som använder eftergångstimmar som beräkningsunderlag, kan öka omkostnaderna för service och truckhyra betydligt. I en undersökning, gjord vid universitetet i Duisburg, Tyskland, påvisades att en orderplocktruck som mätte eftergångstimmar registrerades för nästan dubbelt så många timmar som motsvarande truck, som mätte effektiva timmar. På samma sätt kommer en driftstimmesmätning baserad på nyckeltimmar att ge dig onödigt höga kostnader, likaså om hyreskontraktet baseras på de sammanslagna driv- och lyftmotortimmarna. Det lönar sig alltså att ha koll på vad truckens timmätare mäter så att man inte betalar för mycket och för tid som trucken inte används.
Toyota Material Handling baserar hyreskontrakten på effektiva timmar för eldrivna maskiner.