Blogg | Toyota Material Handling Sweden

El eller diesel: Är du redo för EU steg 5?

Skriven av Magnus Runnander | 2019-05-16 09:03

Utsläppskraven för truckar blir nu mycket striktare och den här gången är även gasoltruckar påverkade av de nya bestämmelserna. Vad betyder detta för dig? Den 1 januari 2019* sattes EU:s nya utsläppsregler Steg 5 i kraft. Det betyder att alla diesel- och gasoltruckar som säljs inom EU måste anpassas efter de nya lagarna. 

Med Steg 5 införs partikelgränsvärden på dieseltruckar vilka minskas med 40% jämfört med föregående krav. Man inför nu också för första gången avgaskrav på gasoltruckar. Steg 5 omfattar nu också alla motorstorlekar, där vi tidigare har haft olika krav på olika motoreffekt.

 

*Regelverket gäller from 2019-01-01 men tillverkare och leverantörer har till och med 2020-06-30 på sig att ändra tillverkningen och fasa ut befintliga motorer.

Jag tänkte köpa gasol- eller dieseltruck, hur påverkar det här mig?

Inverkan på gasoltruckarna för att nå de nya kraven blir minimal, det räcker med att montera 3-vägs katalysator för att klara kraven, vilket endast påverkar priset med några tusenlappar.

Modifieringen på dieseltruckarna blir däremot större och dyrare, då i de flesta fallen kommer att krävas partikelfilter (DPF - Diesel Particle Filter) för att nå de nya kraven.

Som de flesta som köpt en ny gaffeltruck med DPF-filter vet, måste det med jämna mellanrum brännas ur. Detta är en lång process som för de flesta användare måste utföras en eller två gånger i veckan och kräver att trucken tas ur drift för att bränna det sot som har samlats i filtret. Diesel används i processen och trucken kan inte användas vilket leder till ökade driftstopp och betydande påverkan på produktiviteten. Därtill kommer kostnaderna för förbränningen av extra bränsle samt tillhörande underhåll.

Läs mer: Hur eltrucken kom att bli mer attraktiv än den förbränningsmotordrivna trucken

Syftet med steg 5 är att minska utsläppen från förbränningsmotorer genom att sänka gränsvärdet för avgaserna för dieselmotorer och gasolmotorer.

Toyotas motorer har varit så pass sofistikerade och rena i utsläppen att de inte har behövt ha partikelfilter, men framöver kommer det att behövas. Vi kommer dock att kunna använda ett litet filter som bränns ur under körning, så att produktiviteten fortsätter på samma nivå samt att service och underhållskostnaderna hålls till ett minimum.

Se Toyotas alla förbränningsmotordrivna motviktstruckar>>

Steg 5 skapades inte bara för att minska utsläppen, den ger även en rad fördelar

Ökad produktivitet

Optimering av effekten för att maximera kundens användning och hålla kostnaderna nere.

Drifttid

Försäkran om att motorn är robust, tillförlitlig och lätt att serva.

Lägre kostnader

Reducering av bränsleförbrukning och underhållskostnader.

Fokus på hållbarhet

Utsläppsminskning för att skona miljön och följa regelverk. 

När är eltrucken ett bra alternativ till den förbränningsmotordrivna?

Elektriska truckar har mycket att erbjuda framöver, som rena utbyten från diesel eller gasol. Men det finns fortsatt många tillämpningar där diesel- eller gasoltruckar erbjuder den bästa lösningen och kommer att fortsätta att göra det under överskådlig framtid. Detta beror naturligtvis på de specifika kraven på jobbet, applikationen och arbetsmiljön som trucken skall användas i.