Du har väl läst våra tidigare artiklar om batterihantering och skadekostnader? Nu när det är dags för tredje delen i serien om bättre truckekonomi ska det handla om nyttjande.
En truck kostar alltid pengar och det enda sättet att få tillbaka investeringen är att sätta den i arbete. Visste du att de flesta gaffeltruckar bara används 35% av tiden? Här finns självklart utrymme för förbättringar! Å andra sidan är det också möjligt att överutnyttja truckar. Och det räcker inte att bara se till hur truckarna används – det gäller också att få förarna att jobba effektivt.
Webbportalen I_Site Explorer har utvecklats för att hjälpa truckansvariga att utnyttja fordonen optimalt. Här finns en rad väsentliga nyckeltal om driften tillgängliga som kan presenteras överskådligt, till stöd för hanteringen av truckparken och förarna.
Använder ni truckarna rätt?
Hur kan ni nyttja alla era resurser effektivt? I_Site kan hjälpa: med diagram som visar hur truckarna används och snabbt kan hjälpa till att upptäcka såväl flaskhalsar som outnyttjad kapacitet. Med stöd av dessa data kan arbetsledningen jämna ut belastningstopparna för att undvika onödiga investeringar, skifta fordon för att förbättra utnyttjandet, eller välja att helt lyfta ut en truck från maskinparken.
Använder ni förarna rätt?
Det handlar inte bara om att nyttja truckarna optimalt – det är också viktigt att titta på förarna. Hur upptagna är de under en arbetsdag? Kan de göra mer nytta på andra ställen under sitt arbetspass? Behöver ni fler eller räcker det med färre förare för att driften ska fungera smidigt?
Besparingar av det här slaget uppstår inte av en slump. Det krävs till att börja med relevanta data från uppkopplade fordon för att skapa förståelse, större flexibilitet och bättre kontroll över driften. Sedan är det väl använd tid att noga studera alla data om nyttjandet och fylla i luckorna där det är möjligt.